יחד, מעבר למליםהעצמת א.נשים וקידום השלום

מודל לעבודת שלום- תרשים ומושגים

מודל השלום --- שינוי רב מימדי

''עושה שלום במרומיו, הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמן...''

מה הכוונה ב''עושה שלום במרומיו?''--- הרי שום מלחמה לא מתנהלת במרומים? עפ''י הדת היהודית שלום הבא במקור מהמילה שלם פירושו יצירת הרמוניה בין ניגודים. כפי שבשמים אלוהים או השכינה או שניהם גם יחד מצליחים להשכין הרמוניה בין האלמנטים של מים, אוויר, אדמה ואש כך גם אנו מצטווים לעשות על פני כדור הארץ: '' בקש שלום ורדפהו...'' (תהלים ל''ד, ט''ו) ----לא רק לבקש או לחפש שלום אנו מצטווים אלא לרדוף אחריו. התלמוד הירושלמי (פאה א, א) מוסיף: ''בקשהו במקומך, ורדפהו - במקום אחר'',

אמר הרב נחמן מברסלב: ''עיקר השלום הוא לחבר שני הפכים ואל יבהילך רעיונך אם אתה רואה איש אחד שהוא בהיפך הגמור מדעתך וידמה לך שאי אפשר בשום אופן להחזיק בשלום עמו... אדרבא, זהו עיקר שלמות השלום להשתדל שיהיה שלום בין שני הפכים''. (ר' נחמן מברסלב, ליקוטי מוהרן חלק א')

ישו, שהבין את הקושי שלנו לחיות בשלום עם עצמנו ומעשינו והצורך שלנו להאשים אחרים כדי להמנע מהכאב והאחריות האישיים, אמר לכל אלו שהיו כבר מוכנים עם אבן ביד לסקול את מרים מגדלנה: ''תנו לזה שלא חטא מעולם לזרוק את האבן הראשונה''.

מוחמד שהבין כבר לפני 1400 שנה את חשיבותן של נשים מועצמות בחברה ענה בעקבות שאלה של אחד מחסידיו: ''את מי צריך לכבד יותר מכל אחד אחר ולהתייחס עם הכי הרבה נדיבות?'' שאל החסיד: ''לאמא שלך'' ענה מוחמד. '' ולמי עוד? ''שאל החסיד: ''לאמא שלך'' ולמי עוד הקשה החסיד: ''לאמך'' ענה שוב מוחמד. ''ואחרי כן למי?'' חזר ושאל החסיד ''לאביך'' הוסיף מוחמד. (מתוך מחיר הכבוד של ג'ן גודווין)

לפי המודל החינוכי של מעבר למילים כדי לקרב את השלום ולהעצים נשים צריך לפעול בשלושה מישורים: שלום עם עצמי, שלום עם הקרובים לי ושלום בעולם.

כפי שניתן לראות אנו חיות לעיתים קרובות עם הרבה מאבקים פנימיים הסוחפים אליהם את תשומת ליבנו ואת כוחות העשייה והיצירתיות שלנו. כדי לקדם את השלום בסביבתנו ובעולם עלינו להתחיל תהליך של יצירת שלום בתוכנו עם עצמנו. רק אם נתחיל בעבודה עם עצמנו נוכל לתמוך בתהליך השינוי של הסובבים אותנו והקהילה כולה.

מטרת הקורסים שלנו היא לעודד תהליך של ריפוי המוביל לחיים מתוך יותר שלמות עם עצמנו ויותר שלום עם הסובבים אותנו. חיים מתוך מודעות לכוחות והאפשרויות שלנו ויכולת הבחירה. דרך עבודה זו מתעצמת היכולת לאהוב באמת, להיות קרובות באמת – גם אל עצמנו וגם אל אחרים.

מודל השלום: משלום בתוכי אל שלום בארץ ובעולם
כדי לשנות את הדעות הגזעניות המזינות את אש האלימות, הנקמה והשנאה עלינו להביא רגשות אלה לפני השטח כדי שניתן יהיה להשפיע ולרפא אותם. בסדנאות שלנו לומדים המשתתפים דרכים להתמודד עם כאבם הרגשי וליצור מקום שבו הם יכולים להרגיש אהובים ורצויים כפי שהם. שינוי ההתייחסות לרגשות כואבים מוביל לבחירות והתנהגות חדשה וחיובית העוצרת את הבלבול והרס בחיינו, בחיי הקרובים אלינו ויוצר איזון במציאות החברתית בארץ.

שלום עם עצמי:
ברמה הפיזית: עלינו להשיב לעצמנו את הקשר הקשוב לצרכי גופנו. מכאובים ומחלות למיניהן המהוות סימפטומים לחוסר השלום שאנו חיים בו עם גופנו ועם הסביבה. גופנו שולח סימנים לעבר מוחנו אך רובנו ממשיכים להתעלם.
ברמה השכלית: נרגיל עצמנו לחשוב מחשבות בדרך חיובית. כיום, בחברה המערבית, אנו חושבים כ-50,000 מחשבות ביום וכ-80% מהן או יותר הן מחשבות שליליות.
ברמה הרגשית: הרבה מהמעשים שלנו מונחים ע''י רגשות. רגשות שליליים שהצטברו מהיסטוריה כואבת פוגעים בעצמנו ובאחרים. הפחדים שלנו מהווים מכשול להגשמת חלומותינו, האשמה והכבדות מפריעים לנו לחיות מתוך שמחה.
ברמה הרוחנית: אם נעצור את המרוץ אחרי דבר זה או אחר, נוכל לשאול את עצמנו את השאלות הבסיסיות כמו: מה בעצם אני עושה כאן? האם אני מגשים את הייעוד שלי? החלומות שלי? מה באמת חשוב לי? את מי או את מה אני משרת בחיי?


טכניקות עבודה:
הקשבה מיטיבה: מטרת ההקשבה המיטיבה - לעזור לשותף להגיע לעומקו של הקושי או הכאב שאותו הוא חווה ולשחרר את הרגשות הנצורים שם כדי שיוכל לחשוב בהגיון ובהירות על כל נושא. לאחר הפורקן הרגשי נוצרת אפשרות להעריך מחדש כל מצב.
תנועה: מעבר משפה מילולית לשפת התנועה חושפת תהליכים פנימיים אשר אנו מסתירים בדרך כלל. התנועה מעלה רגשות ועמדות אל פני השטח. ככל שמיומנות העבודה מעמיקה כך גדל תהליך הזיהוי, הפורקן והשחרור.
מגע: המגע מאפשר להרגיש טוב, לפתח כישורי הקשבה לא מילוליים ומגביר נטייה למחשבות חיוביות ולפתיחות.


דיאלוג בין האישי והציבורי:

עבודת השלום מתחילה בהכרות אישית של חברות הקבוצה, יצירת תחושת בטחון ואפשרות לאינטימיות רגשית. מהר מאוד מגלות הנשים שמעבר לכל השונה ביניהן הקשור לדת ולאום יש כה הרבה שהוא משותף בהיותן נשים ואמהות. על הבסיס המשותף הזה נוצר קשר עמוק, של קרבה ואמון ונבנה מקום בטוח להתמודד עם הקשיים והקונפליקטים הנובעים מלהיות אישה ערביה ויהודיה בישראל. עכשיו יכולות כבר הנשים לבדוק ביחד את שורשי הגזענות שלהן וכיצד היא התפתחה. כחלק מתהליך זה המשתתפות לומדות כיצד הן יכולות לעזור לעצמן, לילדיהן ולילדים שאיתן הן עובדות להשתחרר מהכאב והפחד הגורמים לדעות קדומות.

הדיאלוג בשונות שבין חברות הקבוצה והעבודה על הדברים הקשים והכואבים שהן מעלות מתאפשרים מתוך תחושת בטחון והרצון ההדדי ליצירת חיים מיטיבים לכל הצדדים המעורבים. בנוסף המעבר מן הנרטיב האישי אל הציבורי-חברתי-פוליטי וחזרה מאפשר זיהוי תבניות תרבותיות, חברתיות, הסטוריות ובחינה מחודשת שלהן.

החוויה הרגשית העוטפת את השיח מייצרת אמפתיה בכלל המשתתפים, יכולת הכלת כל נושא שהוא, יצירתיות בבחינת האפשרויות לפתרון והבנת צרכי הפרטים כמו גם הקבוצות הנפגשות לדיאלוג בחברה מגוונת ורב תרבותית.

תרשים מודל עבודת השלום